Od 1 września zamknięty przejazd na ul. Wolności; modernizacja stacji Łabędy
Jak przekazała w informacji Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP, w miejscu przejazdu powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie z rondem pod torami. Rozwiązanie ma zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu i skrócić czas przejazdu, eliminując konieczność oczekiwania przed rogatkami. Tymczasowa organizacja ruchu została uzgodniona z miastem i policją. Dla kierowców wyznaczono objazdy, a ruch pieszych ma zostać utrzymany.
Spółka podała, że inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych peronów w Łabędach, ale także modernizację torów w kierunku Pyskowic, montaż rozjazdów, budowę obiektów inżynieryjnych oraz nowej nastawni z urządzeniami sterowania ruchem. Między stacjami Gliwice Łabędy i Gliwice Port układany jest nowy, zelektryfikowany tor, a prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów.
Po zakończeniu robót stacja Gliwice Łabędy ma być przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych. Powstaną trzy perony wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i windy. Z wiaduktu przy ul. Staromiejskiej będzie można dojść do peronu 1, a nowy obiekt nad ul. Strzelców Bytomskich połączy się z peronami 2 i 3. Modernizacja ma również umożliwić obsługę dłuższych składów towarowych o długości do 750 metrów.
Projekt przewiduje też budowę nowego przystanku Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Dojście zapewnią schody i windy, co – jak podkreśla PKP PLK – ma ułatwić podróżowanie osobom o ograniczonej mobilności.
Łącznie planowana jest modernizacja około 40 km torów, sieci trakcyjnej i 90 rozjazdów. Po zakończeniu prac przejazd pociągów pasażerskich przez stację ma odbywać się z prędkością do 160 km/h, a towarowych – do 120 km/h. Zwiększenie przepustowości ma umożliwić także nowy tor łączący stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem centrum miasta.
Wartość inwestycji wynosi – jak podają PKP PLK – 583 mln zł netto ze środków budżetowych. Jej realizacja odbywa się we współpracy z miastem Gliwice. Umowę z wykonawcą, firmą Trakcja SA, podpisano w listopadzie 2023 r., a zakończenie prac planowane jest w 2028 r. (PAP)
jms/ pad/
