45 tys. pierwszoklasistów ze Strefy Gazy nie może rozpocząć nowego roku szkolnego
fot. nadesłane
Brak dostępu do edukacji wpływa na zdrowie psychiczne, bezpieczeństwo i rozwój dzieci oraz zagraża ich perspektywom na przyszłość. Podczas gdy w kilku krajach na Bliskim Wschodzie najmłodsi przygotowują się do swojego pierwszego dnia w szkole, w Strefie Gazy co najmniej 45 tys. sześciolatków nie ma takiej możliwości. Zdecydowana większość z nich została wysiedlona ze swoich domów i zamiast myśleć o nauce musi codziennie walczyć o przetrwanie.
REKLAMA
9 września w całej Palestynie miał się rozpocząć nowy rok szkolny. Tak się jednak nie stało w Strefie Gazy, gdzie nieustające walki nadal dramatycznie odbijają się na uczniach, nauczycielach i szkołach. Pierwszoklasiści dołączyli do 625 tys. dzieci, którym już odmówiono możliwości nauki przez cały rok szkolny. Konflikt wciąż trwa, istnieje więc poważne ryzyko, że drugi rok spędzą bez edukacji.
Zakłócenie edukacji dla starszych dzieci oznacza niepewność i niepokój. Bez nauki są narażone na zwiększone ryzyko wykorzystywania, zmuszania do pracy, wczesnych małżeństw i innych form nadużyć, a co najważniejsze, grozi im trwałe porzucenie nauki. W przypadku młodszych brak edukacji zagraża rozwojowi poznawczemu, społecznemu i emocjonalnemu. Rodzice zgłaszają znaczący wpływ na zdrowie psychiczne i psychospołeczne dzieci, w tym poczucie zwiększonej frustracji i izolacji.
Dzieci na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, również doświadczają problemów z nauką. Nasilająca się przemoc i ograniczenia w przemieszczaniu się od października 2023 r. stworzyły nowe przeszkody dla 782 tys. tamtejszych uczniów. Dane z Ministerstwa Edukacji i Klastra Edukacyjnego sugerują, że w tym czasie każdego dnia od 8 do 20 proc. szkół na Zachodnim Brzegu było zamkniętych. Nawet jeśli tak się nie działo, strach przed przemocą, ograniczenia w przemieszczaniu się i obawy o zdrowie psychiczne skłaniały wielu uczniów do opuszczenia zajęć, co doprowadziło do większych strat w nauce.
Zarówno w Strefie Gazy, jak i na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, ataki na szkoły i edukację nasiliły się w ostatnich tygodniach. W Strefie Gazy co najmniej 84 proc. szkół wymaga pełnej odbudowy lub znacznego remontu przed wznowieniem nauki. Według palestyńskiego Ministerstwa Edukacji, na Zachodnim Brzegu Jordanu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, doszło do 69 ataków na szkoły i 2 354 incydentów mających wpływ na szkoły, uczniów i nauczycieli w szkołach lub w ich pobliżu.
Pomimo tych przytłaczających i krytycznych potrzeb, edukacja nadal jest jednym z najmniej finansowanych sektorów w apelach humanitarnych. W Palestynie program edukacyjny UNICEF boryka się z 88-proc. luką w finansowaniu.
Aby zareagować na tę sytuację, UNICEF i jego partnerzy utworzyli 39 tymczasowych przestrzeni edukacyjnych w Strefie Gazy, w których uczy się ponad 12 tys. uczniów. Ponadto dzieciom, młodzieży, opiekunom i nauczycielom przebywającym w schroniskach oferowane są zajęcia rekreacyjne, awaryjne zestawy edukacyjne oraz pomoc w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego.
Od października 2023 r. wszystkie szkoły w Strefie Gazy są zamknięte. Wśród uczniów, którzy nie mogli się uczyć, jest 39 tys., którzy opuścili ostatni rok nauki i nie mogli przystąpić do egzaminów końcowych (Tawjihi). To pierwszy raz od dziesięcioleci, kiedy klasa maturalna w Strefie znalazła się w takiej sytuacji.Dzieci w Strefie Gazy straciły swoje domy, członków rodziny, przyjaciół, bezpieczeństwo i rutynę. Straciły również schronienie i stymulację, jaką zapewnia szkoła. Ich przyszłość i perspektywy zostały zakłócone przez ten straszny konflikt – powiedziała Adele Khodr, Dyrektor Regionalna UNICEF ds. Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. – Musimy znaleźć sposób na wznowienie nauki i odbudowę szkół, aby utrzymać prawo do edukacji następnych pokoleń w Palestynie. Dzieci potrzebują stabilności, aby poradzić sobie z traumą, której doświadczyły. Muszą mieć możliwość rozwoju i osiągnięcia pełnego potencjału – dodała.
Zakłócenie edukacji dla starszych dzieci oznacza niepewność i niepokój. Bez nauki są narażone na zwiększone ryzyko wykorzystywania, zmuszania do pracy, wczesnych małżeństw i innych form nadużyć, a co najważniejsze, grozi im trwałe porzucenie nauki. W przypadku młodszych brak edukacji zagraża rozwojowi poznawczemu, społecznemu i emocjonalnemu. Rodzice zgłaszają znaczący wpływ na zdrowie psychiczne i psychospołeczne dzieci, w tym poczucie zwiększonej frustracji i izolacji.
Dzieci na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, również doświadczają problemów z nauką. Nasilająca się przemoc i ograniczenia w przemieszczaniu się od października 2023 r. stworzyły nowe przeszkody dla 782 tys. tamtejszych uczniów. Dane z Ministerstwa Edukacji i Klastra Edukacyjnego sugerują, że w tym czasie każdego dnia od 8 do 20 proc. szkół na Zachodnim Brzegu było zamkniętych. Nawet jeśli tak się nie działo, strach przed przemocą, ograniczenia w przemieszczaniu się i obawy o zdrowie psychiczne skłaniały wielu uczniów do opuszczenia zajęć, co doprowadziło do większych strat w nauce.
Zarówno w Strefie Gazy, jak i na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, ataki na szkoły i edukację nasiliły się w ostatnich tygodniach. W Strefie Gazy co najmniej 84 proc. szkół wymaga pełnej odbudowy lub znacznego remontu przed wznowieniem nauki. Według palestyńskiego Ministerstwa Edukacji, na Zachodnim Brzegu Jordanu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, doszło do 69 ataków na szkoły i 2 354 incydentów mających wpływ na szkoły, uczniów i nauczycieli w szkołach lub w ich pobliżu.
Pomimo tych przytłaczających i krytycznych potrzeb, edukacja nadal jest jednym z najmniej finansowanych sektorów w apelach humanitarnych. W Palestynie program edukacyjny UNICEF boryka się z 88-proc. luką w finansowaniu.
Aby zareagować na tę sytuację, UNICEF i jego partnerzy utworzyli 39 tymczasowych przestrzeni edukacyjnych w Strefie Gazy, w których uczy się ponad 12 tys. uczniów. Ponadto dzieciom, młodzieży, opiekunom i nauczycielom przebywającym w schroniskach oferowane są zajęcia rekreacyjne, awaryjne zestawy edukacyjne oraz pomoc w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego.
PRZECZYTAJ JESZCZE